Blogg

09.04.2024 19:15

Begreppet världsmusik var säkert inte uppfunnet när jag först började köpa skivor med musik från världens alla hörn. Det hette folkmusik då och det var främst den afrikanska musiken som lockade mig. Detta efter att jag hört något afrikanskt band live i Helsingfors och sett King Sunny Ade and His African Beats på Långholmenfestivalen i Stockholm 1983. Jag köpte skivan Synchro System, som jag nu märker att jag sålt, samt de sydafrikanska Sowetho-skivorna Sowetho (som jag vill köpa tillbaka) och Zulu jive. Båda underbart vital musik. Västindisk musik gillade jag också tidigt (jag lyssnade aktivt på Radio Västindien på radion), medan den irländska folkmusiken kom senare med i bilden. Vid en genomlyssning av mina tjugotal folkmusikskivor märker jag att jag gillar det mesta, från grekiska zyrtakis till rumänska panflöjter.

03.04.2024 19:31

A-sida: Bustin` Out

B-sida: Over & Over

Det funkiga electro-avantgarde-bandet Materials singel från 1981 andas väl den tidens melodi. Funkig dansmusik var väl rätt populär på nattklubbarna i The Big Apple, men jag kan nog efterklokt konstatera att jag inte missade något väsentligt. Basen är förstås rätt så bubblande och uppkäftig, men resten blir för mycket disco-soul i min smak. En mix av för många musikstilar samtidigt kanske. Rotlös musik för ett rotlöst släkte nattsuddare. 

01.04.2024 09:30

Solveig var ett omisskänneligt inslag i det åländska musiklivet under hela åttiotalet, när jag var med för egen del. Hon satt alltid med på ett hörn med sitt dragspel vid varje tillfälle där det spelade ett band, om det så var på Pub Bastun, Åländsk musikfestival i Badhusparken eller Rock Off på torget. Alltid glad om hon kunde känna igen någon melodi. Jag minns speciellt när hon spelade med Hellens hårband på Pub Bastun, som också de hade ett dragspel med i bandet. I det åländska punkbandet Ultimatums repertoar gillade hon bäst Små grodorna. Hemma i Geta brukade Solveig sitta och spela med melodier i radion. Det var så hon lärde sig bäst. När hon skulle till stan för att spela med något band tog hon dragspelet med sig på bussen. Nu bor Solveig på De gamlas hem i Jomala, och ibland när hon besöker kyrkan sitter hon på sista bänkraden och spelar med i psalmerna på en liten melodika, för dragspelet har nu blivit för tungt att bära med sig. Men jag är säker på att hon fortfarande spelar på sitt rum, så pass mycket att det inte stör.

27.03.2024 16:11

A-sida: I Think About Your Lovin`

B-sida: Working Man Blues

Väldigt överraskande att de forna flickcharmörerna, pojkbandet The Osmonds, som på sjuttiotalet gjorde smöriga hittar som Crazy Horse, 1982 spelar renodlad country, som i sin yttersta form låter som Johnny Cash. På bara tio år lägger man de glassiga paljettkläderna och den utstuderade koreografin åt sidan, och istället tar på sig de trasigaste jeansen och skitigaste bootsen. Även röstläget har sjunkit åtskilliga oktaver i basen, och det låter nu som om man är en solosångare, och inte en flock på fem-smutsiga-små-fingrar-brorsor, som kört truck längst de amerikanska higwayerna i minst fem år. Skulle vara intressant att läsa bandets självbiografi (om det finns en sådan) för att ta reda på vad som egentligen hände.

25.03.2024 16:58

Kapten-Ö-Tom Plays Reggae (Harder) JUN 12 2022

Fick ett tips av Kapten Ö-Tom om hans reggaeprogram med anledning av att det var femtio år filmen The Harder They Come hade premiär. Filmens stora stjärna, musikern och gangstern Ivan, spelas av Jimmy Cliff, som säkert i sin tur var Jamaikas första filmstjärna. Kapten Ö-Tom följer sedan i sitt program upp filmen med ett utdrag från dess soundtrack, innan han knyter ihop säcken med att nämna en aktuell västern, The Harder They Fall, där också reggaeartister bidragit med musiken. Därefter spelar Tom reggae fritt, enligt konceptet det-bästa-av-det-bästa. När det gäller reggaens historia surfar Kapten Ö-Tom säkert på radiovågorna. Han har de facto fått sig en pratstund med både sångaren i Black Uhuru, Michael Rose, och med reggaerebellen Linton Kwesi Johnson. Det är kul med en ålänning som kan guida oss så säkert genom den jamaikanska reggaen. Vad gäller musikvalet kan jag också konstatera att Tom många gånger träffar rätt nerv. Jag gillade speciellt Stop That Train (Scotty), 007 (Desmond Dekker), Pressure Drop (Toots and The Maytals), Bass Culture (LKJ), Marcus Garvey (Burning Spear) och Soul Rebel (Bob Marley & The Wailers). Man hoppas att programmet spelas på många Blues dances i Hindersböle och Soul Shake Down Parties i Hammarland. Här är länken:

www.mixcloud.com/tom-tung-eckerman/kapten-%C3%B6-tom-plays-reggae-harder/

21.03.2024 17:38

A-sida: Les mots qu`on n`a pas dits

B-sida: Fany

Jag gillar att Yves Duteil sjunger två melankoliska visor på franska på den här singeln från 1985. Direkt börjar bilder från Montmartre, Sacre Coeur och baquetter flimra förbi min blick och jag är fast. Vad är det som gör det melankoliskt parisiska så gripande? Det är kanske konstnärsdrömmar och konstnärsöden, i en tid då man hyllar livet och det vackra. Ett liv man inte får leva, fastän man kanske skulle vilja. Så annorlunda än det man har, men kanske ändå inte. Ska jag börja gilla något vid sidan av den musik som jag nu mest lyssnar till vore det kanske chansons?

18.03.2024 20:09

En sjättedel av mina vinylskivor är reggae. De allra flesta köpte jag i början av åttiotalet när jag åkte till Stockholm på riktiga inköpsresor. Jag har nu igen lyssnat igenom alla. De håller absolut måttet och slår det mesta av dagens musik. Jag blir lugn och får krafter av reggaen. Tempot är lågt, rytmerna särpräglade och budskapet stabilt. Den artist jag har mest av är förstås Bob Marley & The Wailers. Annars har jag en salig blandning av jamaikansk och engelsk reggae. Det mesta är från slutet av sjuttiotalet. Jag har också en mix av olika stilar. Rootsreggaen dominerar, men jag överraskas av hur mycket jag gillar dub och dj:ing. Jag slutade köpa reggae samtidigt som de snabbare dancehallartisterna började komma fram på Jamaika. Då tappade reggaen också sin rastafari-övertygelse. Några få artister, såsom Big Youth, märkte jag att jag börjat gilla mer än då jag lyssnade som intensivast. Men jag blev övertygad om att jag inte vill göra mig av med en endaste av mina reggaeskivor, snarare köpa upp några, som jag gjort mig av med.

13.03.2024 19:00

A-sida: Owner Of A Lonely Heart

B-sida: Our Song

Yes var ett av de superbanden som turnerade världen med megashower innan punken kom i England -77. Lyssnar på singeln ur den aspekten: hur dåligt är det här egentligen? Och nog är det flådigt i överkant. Som ett gäng gremlins som fått tag i ett ämne som får dem ännu mera på högvarv. Det är uppskruvat så det förslår. Kanske som en blandning mellan Sparks och AC/DC. Owner Of A Lonely Heart är ändå en sympatisk låttitel. Singeln kom 1983.

11.03.2024 17:55

Det gjordes en hel del bra svenska covers på kända reggaelåtar runt år 1980. Peps Persson var först ut med sitt Blodsband. Redan 1975 gjorde han covern Styr den opp på Bob Marleys Stir It Up (1973). Året efter kom Liden Såg - Marleys Small Axe (1973). Hyreskasern från 1978 var Peps version av Jacob Millers Tenement Yard (1975). Från Skåne kom också Rotpuls som gjorde sin Tjatig 1981 av Toots and The Maytals Chatty Chatty (1980). Reggae Team med Tomas Gylling vid spakarna var de första, som jag känner till, att göra en cover på en engelsk reggaelåt. Vakna från 1982 är Linton Kwesi Jonsons Fite Dem Back (1979). Slutligen vill jag nämna Ebba Gröns singel Tyna bort från 1981, som är Fade Away (1976) av Junior Byles på svenska. Alla versioner är lyckade och tåls att kolla in.

10.03.2024 19:33

A-sida: ...und dann ein Lied

B-sida: Deine Augen

Att köpa en singel på tyska med den belgiska chanson-sångaren Salvatore Adamo var ett bottennapp. Chansons ska sjungas på franska, och det här liknar mer sentimentala tyska sjömanssånger. Visserligen förstår man väl lite mer vad texten handlar om, men frågan är om man känner sig bättre av det. Kanske man ändå kan stå ut med Deine Augen, som handlar om allt gott man kan se i den omsjungna kvinnans ögon. Det här påminde mer om en sockersöt schlager från 50-talet, trots att den var utgiven 1980.

<< 1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Bloggsvar

19.01.2016 10:11
Hej, läser dagligen här på bloggen. Intressantast, förutom de låtar du lägger upp, är gang of four inlägget. Vet inte hur stora dom var "på sin tid" men klart är att låtarna håller än. Tankade häromdagen(innan ditt blogginlägg) ner några låtar på min playlist på spotify. Förövrigt har jag såklart...